Autoretrat
Firmat Giménez-Botey
Llàpis gras sobre paper
50 x 33 cms
Any 1936
Pintor, dibuixant, escultor i decorador d'interiors. El curs 1928-29 era alumne de l'Escola de Belles Arts de Barcelona. Els seus companys d'estudis eren Pere Calders i Avelí Artís Gener amb qui coincidiria anys més tard en l'exili. Els anys 1931 i 1932 va guanyar medalles de plata. El 1932 i 1934 va guanyar el premi Comte de Lavern en la modalitat d'escultura.
El 1934 va fundar l'empresa Industrial Cinematogràfica Comercial i Artística (ICCA Films) junt el seu germà Domènec, però el projecte es va interrompre amb l'inici de la guerra civil. Fou soci fundador del primer Saló d'Artistes Independents de Barcelona l'any 1936.
El 1937 quan tenia 26 anys va fer una breu estada a Estats Units i es va instal.lar a Mèxic D.F. on va viure exiliat de forma continuada entre els anys 1940 a 1966. Va fundar el Ateneo Español de México, i va realitzar diverses exposicions de pintura i escultura, i avui és considerat un dels artistes catalans exiliats a Mèxic més destacats del segle XX.
De 1941 a 1952 es va instal.lar a Cuernavaca (Morelos). Es dedicava aleshores a la decoració interior d'establiments hotelers, bars i botigues en diferents ciutats del país (Cuernavaca, Monterrey, Acapulco, Puebla, Tuxpan, Veracruz, etc). Com a dibuixant va treballar per diferents editorials : UTEHA, Botas Fournier y Minerva. Entre 1941 i 1945 va fundar el taller d'ebanisteria Muebles y Decoración y el d'Arts Gràfiques Arts-Dec. El 1944 va conèixer a l'escultor Germán Cueto.
De 1952 al 1966 es va instal.lar novament a México D.F. Del setembre de 1952 al desembre de 1963 fou assessor i director artístic de la revista Pont Blau, revista de literatura, arts i informació, publicada pels catalans residents a Mèxic. La direcció de la revista estava a mans de Vicenç Riera Llorca (Barcelona 1903-Pineda 1991). A la revista va il.lustrar, entre altres l'obra Divertimento de Maria Aurèlia Capmany, el Somni d'una nit de Pasqua de Victor Abril, Nadal amarg de Lluís Gassó i Carbonell, i Prometeu a Dniepropetrovsk, il.lustracions per l'obra de teatre d'Antoni Ribera.
A mitjans dels anys 50 Giménez-Botey deixa la figuració per entrar en l'abstracció, utilitzant un llenguatge expressionista. El 1954 va guanyar un premi de cartellisme que otorgava la Secretaría de Agricultura y Ganadería de Méjico, i fou triat per ser el representant de Mèxic en un concurs a la Tate Gallery de Londres. Del diumenge 17 de juny al diumenge 8 de juliol de 1956 es va cel.lebrar la Exposición de Pintura Mexicana al Museo de Bellas Artes de Caracas amb obres de Giménez-Botey.
Llibres il.lustrats :
Obres escultòriques :
En la seva trajectòria artística hi ha una primera etapa formalista, seguida per una etapa no figurativa i quan va tornar a Catalunya es produeix una síntesi de mediterranisme abstracte.
Firmat Giménez-Botey
Llàpis gras sobre paper
50 x 33 cms
Any 1936
JOSEP MARIA GIMÉNEZ-BOTEY (Barcelona 1911, Barcelona 1974)
Pintor, dibuixant, escultor i decorador d'interiors. El curs 1928-29 era alumne de l'Escola de Belles Arts de Barcelona. Els seus companys d'estudis eren Pere Calders i Avelí Artís Gener amb qui coincidiria anys més tard en l'exili. Els anys 1931 i 1932 va guanyar medalles de plata. El 1932 i 1934 va guanyar el premi Comte de Lavern en la modalitat d'escultura.
El 1934 va fundar l'empresa Industrial Cinematogràfica Comercial i Artística (ICCA Films) junt el seu germà Domènec, però el projecte es va interrompre amb l'inici de la guerra civil. Fou soci fundador del primer Saló d'Artistes Independents de Barcelona l'any 1936.
El 1937 quan tenia 26 anys va fer una breu estada a Estats Units i es va instal.lar a Mèxic D.F. on va viure exiliat de forma continuada entre els anys 1940 a 1966. Va fundar el Ateneo Español de México, i va realitzar diverses exposicions de pintura i escultura, i avui és considerat un dels artistes catalans exiliats a Mèxic més destacats del segle XX.
De 1941 a 1952 es va instal.lar a Cuernavaca (Morelos). Es dedicava aleshores a la decoració interior d'establiments hotelers, bars i botigues en diferents ciutats del país (Cuernavaca, Monterrey, Acapulco, Puebla, Tuxpan, Veracruz, etc). Com a dibuixant va treballar per diferents editorials : UTEHA, Botas Fournier y Minerva. Entre 1941 i 1945 va fundar el taller d'ebanisteria Muebles y Decoración y el d'Arts Gràfiques Arts-Dec. El 1944 va conèixer a l'escultor Germán Cueto.
De 1952 al 1966 es va instal.lar novament a México D.F. Del setembre de 1952 al desembre de 1963 fou assessor i director artístic de la revista Pont Blau, revista de literatura, arts i informació, publicada pels catalans residents a Mèxic. La direcció de la revista estava a mans de Vicenç Riera Llorca (Barcelona 1903-Pineda 1991). A la revista va il.lustrar, entre altres l'obra Divertimento de Maria Aurèlia Capmany, el Somni d'una nit de Pasqua de Victor Abril, Nadal amarg de Lluís Gassó i Carbonell, i Prometeu a Dniepropetrovsk, il.lustracions per l'obra de teatre d'Antoni Ribera.
A mitjans dels anys 50 Giménez-Botey deixa la figuració per entrar en l'abstracció, utilitzant un llenguatge expressionista. El 1954 va guanyar un premi de cartellisme que otorgava la Secretaría de Agricultura y Ganadería de Méjico, i fou triat per ser el representant de Mèxic en un concurs a la Tate Gallery de Londres. Del diumenge 17 de juny al diumenge 8 de juliol de 1956 es va cel.lebrar la Exposición de Pintura Mexicana al Museo de Bellas Artes de Caracas amb obres de Giménez-Botey.
Llibres il.lustrats :
- Canto Panorámico de la Revolución. María del Mar. 7 dibujos illustrados de José Maria Giménez Botey (1911-1974). Primer Premio Juegos Florales de la Revolución. México D.F. 1952
- Odisseu. Agustí Bartra. Coberta de Pere Calders. Il.lustracions de Giménez-Botey. Edicions Catalanes. Exili Ilustradores. Mèxic. 1953
- Unes quantes dones. Odo Hurtado. Premi Narcís Oller. Il.lustracions de J.M.Giménez-Botey, Joan Giménez Giménez i Tísner. Editorial Xaloc. Mèxic. 1954.
- Giménez-Botey, 53/7, esculturas, pinturas y dibujos. Varios artistas. Introducción de Ceferino Palencia. Il.lustracions de Giménez-Botey. Ed. Xaloc. Mèxic. 1957
- La Tierra Pródiga d'Agustín Yáñez. Coberta de Giménez-Botey. Publicat pel Fondo de Cultura Económica. Mèxic. 1960
- El Estado del futuro. Gunnar Myrdal. Coberta de Gimènez-Botey. Fondo de Cultura de Económica. Méxic. 1961
- Escucha, Yanki (Liste, Yankee). La revolución en Cuba. Charles Wright Mills. Coberta de Giménez-Botey. Fondo de Cultura Económica. Méxic. 1961
El 1964 va tornar a Barcelona on va treballar de grafista. Llibres publicats :
- Giménez Botey o la forma contra el vacio. José Emilio Pacheco. Editorial Fournier. Mèxic. 1964
- Giménez Botey escultura. José Emilio Pacheco. Editorial Fournier. Mèxic. 1964
- 9 Nou obstinats. Vicenç Riera Llorca. Ed. Selecta. 9 personatges catalans: Maurici Serrahima, Domenec Guanse, Odo Hurtado, J.M.Miquel i Verges, J.M.Giménez-Botey, Jaume Picas, Victor Alba, Avelí-Artís Gener, Manuel de Pedrolo. Barcelona. 1971
- Odisseu. Agustí Bartra. Il.lustracions de J.M. Giménez-Botey. 1ª Edició català. Edicions del Mall. Hospitalet de Llobregat. Abril 1986
- José Maria Giménez Botey. Texto y selección de i.lustraciones : Arturo Camacho. Colegio de Jalisco. Jalisco. 1997
Obres escultòriques :
- Buho i Pájaros
- El sacerdote Azteca
- Quetzalcóatl
- Chac Mool
- Narigón (volts de 1940)
- Coexistencia (1964)
Josep Maria Giménez-Botey. Wikipedia.org
http://ca.wikipedia.org/wiki/Josep_Maria_Gim%C3%A9nez-Botey
http://ca.wikipedia.org/wiki/Josep_Maria_Gim%C3%A9nez-Botey
Josep Maria Giménez i Botey. Enciclopedia Catalana
http://www.enciclopedia.cat/EC-GEC-0029988.xml
Revista Pont Blau. Arts Plàstiques. La maduresa de J.M.Giménez Botey. p.327
http://www.enciclopedia.cat/EC-GEC-0029988.xml
Revista Pont Blau. Arts Plàstiques. La maduresa de J.M.Giménez Botey. p.327
http://ddd.uab.cat/pub/pcalders/pcaldersobrcre/Cal_1750.pdf
Cristina Rodríguez Samaniego. Tradición, abstracción e Hibridación en la obra de Mexicana de J.M.Giménez Botey (1911-1974)
http://asri.eumed.net/11/hibridacion.html
Els cartellistes del Sindicat de Professionals Liberals (dibuixants CNT)- i 2. Per Santi Barjau. Els meus Cartellistes
http://cartellistes.blogspot.com.es/2012/11/els-cartellistes-del-sindicat-de_20.html
Cristina Rodríguez Samaniego. Tradición, abstracción e Hibridación en la obra de Mexicana de J.M.Giménez Botey (1911-1974)
http://asri.eumed.net/11/hibridacion.html
Els cartellistes del Sindicat de Professionals Liberals (dibuixants CNT)- i 2. Per Santi Barjau. Els meus Cartellistes
http://cartellistes.blogspot.com.es/2012/11/els-cartellistes-del-sindicat-de_20.html
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada