18/12/17

YAGO CÉSAR DE SALVADOR DE SOLÁ (1890-1975)

Pepe Hillo 1768
Signatura : Yagocésar
Tinta sobre paper
"A mi queridisimo hijo Cesar Augusto. Tu padre"
23,5 x 21,5 cms.
Any ?



Noia
Firmat YagoCésar
Dibuix llàpis color
25 x 33 cms
Anys 30?




Santiago César de Salvador de Solá (Madrid 1890 - Barcelona 1975)

Pintor, escultor, gravador, escriptor i crític d'art. Va ser deixeble del professor de dibuix Francesc d'A. Galí i es va inscriure a l'academia Baixas de Barcelona. 

Yago César era fill de César de Salvador de Pagès (1862-02/07/1928) i de Josefa de Solá i Prats de Guardiola (?-30/07/1929), i germà de Felipe de Salvador de Solà.

Exercí de crític d'art a La EsferaEl Noticiero Universal, entre altres. Feia servir el pseudònim de Fray Galán en la publicació de contes, novel.les i poesia, comèdies i drames, sempre en castellà.

El 1914 va escriure el llibre Garra de tigresa. Leyenda loba, bárbara, trágica y extravagante. 

Del 15 al 31 de maig de 1916 va exposar individualment a Galeries Laietanes de Barcelona. Aquell mateix any va visitar el Museo del Greco de Toledo.

El 30 d'abril de 1917 va exposar pintures al Saló Goya. Es va crear un catàleg amb vinyetes signades per César, i en el díptic es van imprimir versos de El Caballero de la mal finada. Leyenda trágica.

Del 17 al 30 de juny de 1918 va tornar a exposar art decoratiu al Saló Goya. 

El juny de 1920 va exposar pintures a la Casa-Estudi de Barcelona.

El 13 de maig de 1922 va exposar a Galeries Laietanes de Barcelona, dues reproduccions de gravats signats per Fray Galán titulats Entre todos lo mataron, i si no son los moros, són las moras.

Aquell any la Revista de Bellas Artes de Madrid va publicar un article sobre el pintor Yago-César : "He aquí un joven artista madrileño, muy joven, pues nació en 1894, que ha pasado el tiempo desde su niñez en una constante inquietud por el estudio de la Bellas Artes; es pintor ilustrador de revistas, algo escultor, crítico de arte, ha hecho muy aceptables comedias dramáticas y últimamente se nos ha mostrado como un excelente aguafortista; en todas estas manifestaciones artísticas, no obstante sus pocos años en las luchas por las dificultades del tecnicismo, él ha puesto de relieve clara y manifiestamente, como un artista inquieto de aquel bello renacimiento italiano, su positivo y notabilísimo temperamento de artista; en todas esas difíciles fases del arte él ha conseguido hacerse aplaudir y admirar por el público y la crítica, y muy sinceramente sentimos no poderle dedicar un detenido juicio crítico a su intensa labor. Yago-César, com o aguafortista, tiene el carácter de los que han seguido la genial tradición de nuestro portentoso pintor D. Francisco de Goya, de este sublime grabador de la «Tauromaquias y de los «Caprichos». Yago ha seguido sus pasos y en él ha aprendido esa técnica clara de rayado conciso, técnica que al ejecutar se va obedeciendo a la exaltación espiritual de lo que hay de positivo y de temperamental en el artista. Hay en las aguafuertes de Yago-César, aún cuando con juvenil tendencia por una noble inquietud artística, un acento de hombre formado por el dolor y el conocimiento de lo que es la psicología de su raza; tendencia intelectual que él sabe traducir cristalizándola en una talla audaz y penetrante que realiza felizmente con el aguafuerte y el buril. Sirvan, pues, estas líneas en honor de su arte y como disculpa a nuestra in ­discreción de descubrir al público de Madrid la personalidad auténtica del aguafortista Fray Galán."

El 1924 el pintor es va presentar a la Biennal de Venècia. Aquell any va pintar la pintura "La bailarina de las muñecas."

El 1925 va publicar el llibre "Mi Amada Muerta. Libro de Hidalguía y de muerte", editat per la Impremta de Francisco Borrás de Santiago de Compostela. 

Del 28 de gener al 10 de febrer de 1933 a la Sala Parés de Barcelona es va fer l'exposició les "3 èpoques de Yago César".

El 1935 va participar en una exposició a la Sala Barcino : "Continua obteniendo un gran éxito la exposición que de los grandes pintores Yago-César y Eu, hay abierta en la Sala Barcino. Se considera que es la exposición más completa que los dos artistas han presentado. El arte de Yago-César se encuentra actualmente en un período de evolución que da un nuevo interés al conjunto de las obras expuestas." Aquell mateix any també va exposar a la Sala Gaspar.

El 1943 va escriure el llibre Sabor y Pìntura. Estampas de la Barcelona ochocentista, publicat per la llibreria Dalmau. El 1944 va fer un viatge per Galicia.

El 1946 va exposar olis i aiguaforts a les Galeries Pons Llobet. El juny de 1948 va exposar Siluetas a El Gran Teatre del Liceu.

El 1949 va exposar obres a la Galeria d'Art Gifré & Escoda de Barcelona. EL 1950 va exposar a les Galeries Cristina de Passeig de Gracia amb el nom Yagocesar-Rosell.

El 2 al 15 d'octubre de 1951 Yago César va exposar els seus escrits junt amb Joaquin Ciervo, al Círculo de Bellas Artes de Mallorca.

El 30 de desembre de 1966 es va fer a les Galeries Syra una gran Exposició d'homenatge al pintor, escriptor i crític d'art, Yagocésar.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada